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  • Paul van der Eerden, Ronald Cornelissen
  • Waiting for Bardot
  • En collaboration avec la Galerie Bernard Jordan (Paris/Berlin/Zürich)
    dans le cadre de Paréidolie – la Saison du Dessin

     

    Home at Last_2010

     Ronald Cornelissen, Home At Last Home At Last – Ink, pencil, watercolor and sepia on paper – 80 x 68 cm – 2010

     Ronald Cornelissen
    Beverwijk, 1960, vit et travaille à Rotterdam

     « Cornelissen puise ses inspirations au cœur d’une zone obscure et fascinante située entre avant-garde et underground : Ubu Roi rencontre Kilroy, Brion Gyrin rencontre William S. Burroughs, Mike Kelley rencontre Ronald Cornelissen. « Je m’intéressais avant tout à la musique et j’ai découvert les arts visuels bien plus tard» explique Cornelissen. La pop music a influencé mon esthétique. À travers la musique j’ai découvert Burroughs, je me suis mis à lire de plus en plus, j’ai été happé par les fanzines et les comics, et c’est dans ces milieux que j’ai fini par découvrir les artistes visuels. Il n’est pas étonnant que le travail de Cornelissen reste fidèle aux médias popularisés par la culture pop internationale : collage, comics, dessins animés, fanzines, graffitis, slam, performance, installations, noise et psychédélisme. »
    Siebe Thissen, “Ubu Roy”, pour la Beeldspoor Foundation, 2001

    “Une autre hypothèse pourrait être que le travail de Ronald Cornelissen constitue un véritable mode d’emploi pour faire des dessins qui soient indubitablement vôtres tout en usant pour cela d’un style qui ne semble pas – pas réellement ou pas complètement – authentiquement le vôtre. Ce n’est peut-être pas aussi étrange que cela peut paraître dans la mesure où la grande idée de l’authenticité du style est une totale invention. Dessiner et écrire sont des choses que l’on apprends des autres. Ce qui nous met face à l’impossibilité d’échapper aux influences extérieures. Néanmoins, le travail de Cornelissen peut tout de
    même être perçu comme une ode au développement de la grande ville moderne, ou plutôt, à son héritage quelque peu décrépit. Ce genre de ville est typique en Europe avec ses banlieues et ses lotissements situés à la périphérie des centres historiques, avec ses villes comme Rotterdam, Berlin ou Essen qui furent reconstruites après la seconde guerre mondiale. »
    Peter Nijenhuis, TOOSH, monographie des dessins de R. Cornelissen, 2011 (traduction de l’anglais de Claire Astier)

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    Paul van der Eerden, 2012 (019) no title 297×210 mm pencil, colour-pencil, ink

    Paul van der Eerden
    Rotterdam, 1954, vit et travaille à Dordrecht

    Artiste et commissaire d’expositions, Van der Eerden puise ses inspirations sur une période qui va de Lucas Cranach l’Ancien à Marcel Broodthaers. Les principaux thèmes qui traversent son oeuvres sont l’indifférence, l’absurdité de la vie quotidienne, la violence des relations humaines et la dimension tragique de l’existence humaine. En September 2014, Van der Eerden a reçu l’EPOS/Press Œuvre Award qui récompense les artistes ayant constitué un large et important corps d’oeuvres sur papier.

    “Les oeuvres de Van der Eerden ne peuvent pas être circonscrites en quelques phrases en raison du large éventail de sujets auquel elles font références, de leurs sombres nuances et les effets inquiétants tout autant que fascinants qu’elles ont sur le spectateur. […] Il ne satisfera jamais votre curiosité, il trouvera toujours le moyen de solliciter de votre part une attention existentielle. Parfois rude et agressif à travers des images qui font appel à vos peurs les plus primaires, parfois mystérieux et pourvoyeur d’histoires. Vous pourriez dire que l’artiste est son propre anthropologue, un artiste qui étudie l’homme sous tous ses aspects, physique et culturel, puis transpose le résultat de ses recherches dans une forme qui lui est propre.”
    Extrait de EPOS/Press Jury report (traduction de l’anglais de Claire Astier)

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    The artist Ronald Cornelissen (Beverwijk, 1960) lives and works in Rotterdam.

    “The tradition providing the source of Cornelissen’s inspiration is the intriguing twilight zone between the avant-garde and the underground: Ubu Roi meets Kilroy, Brion Gysin meets William S. Burroughs, Mike Kelley meets Ronald Cornelissen. “I was first into music and only later discovered the visual arts », says Cornelissen. « Pop music shaped my aesthetic. Through the music I discovered Burroughs, started reading more, got hooked on fanzines and underground comics, and it was in those circles that I got to know visual artists. » Cornelissen’s work stays true to the media promoted by international pop culture: collage, comics, cartoons, fanzines, graffiti, street poetry, performance, installations, noise and psychedelia.”

    Siebe Thissen, “Ubu Roy”, for the Beeldspoor Foundation, 2001

    “Ronald Cornelissen demonstrates in his work how to make drawings that are unmistakably your own, using a style apparently not truly – or not completely – original to you. Maybe this is not as strange as it seems, for it could be that the whole idea of an original style is largely fictional. Drawing and writing are things you learn from others. This would make it seem almost impossible to escape outside influences. Despite all this, Cornelissen’s work can still be seen as an ode to the modernist big city development, or rather its generally somewhat decrepit legacy. This city style is typified in Europe by the suburbs and estates ringing the historic centers, and by cities like Rotterdam, Berlin or Essen that were rebuilt after the Second World War. Constructed in a period of optimism, the modern architecture in question has since become associated with a series of economic and social problems. Now, however, it is precisely this problematic nature and the air of desolation that fascinates us. This sentiment is not new. Since the end of the seventeenth century, Western consciousness has been haunted by the idea of the sublime: a mingling of horror and aesthetic enjoyment, awakened by the representation of something vast that overwhelms man and shows him his insignificance. Besides being the result of its subject, Ronald Cornelissen’s style is also therefore something wherein the old feeling of sublime beauty finds a new vessel. Ultimately, the artist brings together two things that for most people have until now had nothing to do with each other.”

    Peter Nijenhuis, TOOSH, monograph of the drawings of R. Cornelissen, 2011

     

    Paul van der Eerden (Rotterdam, 1954), artist and curator, lives and works in Dordrecht.

    Van der Eerden’s sources of inspiration range from Lucas Cranach the Elder to Marcel Broodthaers. The main themes in his work are indifference, the absurdity of everyday life, violence in human relations and the tragedy inherent in human existence.

    In September 2014, Van der Eerden received the EPOS/Press Œuvre Award for artists that have a large and important body of work on paper.

    Van der Eerden had shows in the Stedelijk Museum in Amsterdam, the Boijmans Van Beuningen Museum in Rotterdam, Domaine de Kerguéhennec in Brittany and has showed his work in group shows in several renowned institutes such as the Centre Pompidou Paris, the Institut Néerlandais Paris, BBL Brussels, Ursula Blickle Stiftung, and other museums and institutions in France, Germany and the Netherlands. His work is included in several museum collections in the Netherlands and in France, such as: Stedelijk Museum Schiedam; Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam; Teylers Museum Haarlem; Centraal Museum Utrecht; Bibliothéque national de France, the Centre Pompidou in Paris and the FRAC Bretagne Rennes.

    “Van der Eerden’s work cannot be simply summarized in one or two sentences because of his wide range of topics, with their dark undertone and disturbing but intriguing effect on the viewer. […] One could say that the artist is his own anthropologist, an artist who studies man in all his aspects, both physical and cultural; the result of this research is transferred into a form of his own.”

    Excerpt from the EPOS/Press Jury report

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